diumenge, 27 d’octubre del 2013

Creative Commons


En aquesta nova entrada parlaré sobre la llicencia Creative Commons (CC).

L'objectiu de Creative Commons és facilitar a aquells creadors que vulguin que terceres persones utilitzin o modifiquin la seva obra com una pagina web, imatge o d'altres sota unes condicions determinades, ajudant així a reduir les barreres legals de la creativitat mitjançant la nova legislació i les noves tecnologies

Creative Commons proporciona llicències als autors per tal que estableixin els termes amb els que volen compartir les seves obres en el medi digital. Cal dir que no dóna llicències totalment lliures, es troba entre mig del Copyright i el Copyleft i aquestes condicions les escull el propi autor. 

Entre una obra amb "tots els drets reservats" o una "sense cap dret reservat", Creative Commons proposa tenir "alguns drets reservats".

Creative Commons va ser fundada l'any 2001 i llançada el 2002 als Estats Units, amb el suport del Centre del Domini Públic, per James Boyle i Lawrence Lessig. 

Hal Abelson, Eric Saltzman (advocat i expert en ciberlleis) i Eric Eldred (editor web). Estudiants del Berkman Center for Internet & Society a la Harvard Law School han ajudat també en el projecte. Lawrence Lessig n'és l'actual president i és professor de dret a la Universitat de Stanford, que és on s'ubica actualment Creative Commons. A l'estat Espanyol concretament, el projecte fou resultat d'una necessitat a la UB (Universitat de Barcelona) per gestionar el material docent que el professorat penjava a internet.

La imatge que ens podrem trobar per identificar Creative Commons a una pàgina web és:


                                                      


Aquí podeu veure els diferents tipus de llicències:


Reconeixement (by).




Reconeixement - NoComercial (by-nc).




Reconeixement - Nocomercial - CompartirIgual (by-nc-sa).





Reconeixement - Nocomercial - SenseObraDerivada (by-nc-nd).




Reconeixement - CompartirIgual (by-sa).






Reconeixement - SenseObraDerivada (by.nd).


A continuació, us deixo la direcció d'una pàgina web on podreu veure un vídeo que explica clarament les creative commons.

http://cyber.law.harvard.edu/blogs/gems/ion/secreativo.swf








dimecres, 23 d’octubre del 2013

Usos educatius dels blogs

A classe de GTIC hem tingut que llegir el llibre "Usos educatius dels blogs" que està escrit per Francesc Balagué i Felipe Zayas. 

És un llibre molt interessant, que ens explica profundament el món dels blogs on ens explica des de com crear-ho i com utilitzar-ho fins tot el transfons que comporta aquesta eina online on es pot accedir, utilitzar informació com a recurs, comentar, compartir...

El començament del llibre tracta una mica alguns conceptes relacionats amb els blogs com per exemple els ''Weblogs'' que és un mitjà de comunicació que afavoreix l'aprenentatge actiu, els ''Edublogs'' que són blogs educatius, la ''Viquipèdia'' que és una enciclopèdia online gratuita que es forma de manera col·laborativa, sobre el ''RSS'' que és una manera de seguir webs, blogs i noticies de diferents usuaris. 

Una de les parts més importants que tracta el llibre són les web 2.0 com a nova forma online i mostra d'evolució, gràcies a això, molts usuaris online poden gaudir d'un gran llista de programes del programari lliure. 

També cal mencionar les ''creative commons'' com a principal eina per a la privatització i drets de les própies obres.

Seguidament el llibre ens parla sobre els blogs educatius, és una part molt interesant que personalment no coneixia i després de visitar diferents blogs educatius, trobo que són una proposta molt interesant.

Més endavant ens parla sobre la creació de blogs i com poder realitzar un bon blog personal amb el tema principal que volguem.

Cap al final del llibre ens parla amb detall sobre diferents experiències i vivències que han viscut professors.

Acabant, ens fa saber llocs d'interès o informació per els blogs.

I finalment, en l'últim apartat, hi podem trobar diferents eines pels blogs com per exemple les wikis, els forums, les RSS entre d'altres.

     

dissabte, 19 d’octubre del 2013

Cultura lliure i Programari lliure

A les classes de GTIC hem estat treballant alguns conceptes com programari lliure i culture lliure.

Podem definir cultura lliure com un moviment que promou el fet de crear i compartir la cultura amb uns principis de llibertat que són semblants als del programari lliure.

Un exemple ben clar sobre la cultura lliure és la vikipèdia, ja que com tots sabem, es crea a nivell global de manera col·laborativa sempre hi quan respectis una sèrie de pautes.

El programari lliure o també anomenat software lliure, és el que pot ser utilitzat, estudiat, modificat amb l'intenció de millora i que pot ser redistribuit en una versió modificada o sense modificar, és a dir, amb millores o no, i aquest ha de ser compartit encara que pot tenir una sèrie de petites restriccions per tal d'assegurar-lo per als pròxims destinataris.

Un programa del programari lliure ha de permetre aquestes 4 llibertats:
  • Llibertat d'executar el programa per qualsevol propòsit
  • Llibertat de veure com funciona el programa i adaptar-lo a les necessitats pròpies. L'accés al codi font és un requisit.
  • Llibertat de redistribuir còpies
  • Llibertat de millorar el programa i de distribuir-lo de nou amb les millores realitzades, per tal que tota la comunitat se'n pugui beneficiar. L'accés al codi font és un requisit.
Capítol Programari lliure del programa Bit@bit que es troba a l'Edu3.cat:


                   Edu3.cat

dissabte, 12 d’octubre del 2013

Les RSS

A classe de GTIC amb el professor Jordi Simó, hem treballat com incloure el nostre canal RSS al blog.

No us qüestioneu què és el RSS? Doncs bé la veritat, que al començament, em va costar una mica d'entendre a mi també però gràcies a l'informació d'internet he arribat a diferents conclusions i definicions que us explicaré a continuació per tal que entengue-ho aquest concepte.

Per començar, cal dir que les sigles RSS provenen de l'expressió en anglès Really Simple Sindication , és a dir , sindicació realment simple. 

Per poder entendre aquest concepte us ho explicaré amb un exemple molt interesant sobre el seu funcionament.

Posem el cas que hi ha una productora que fa una pel·lícula (La pel·lícula seria equivalent a la notícia RSS). Un cop acabada la pel·lícula, aquesta productora arriba a un acord amb un canal de televisió perquè emeti la pel·lícula (El canal de televisió seria la font RSS o canal RSS). Una vegada que el canal emet la pel·lícula, es podrà veure en totes les televisions (La televisió equivaldria al lector RSS).

En canvi, en el cas del món online i els RSS, funcionaria de la següent manera. Una pàgina web generaria un contingut o notícia web (Productora). A través d'uns canals RSS o fonts RSS (Que complirien una funció similar a un canal de televisió), aquesta notícia es distribuiria i arribaria al vostre escriptori (Que seria equivalent al televisor) per a que la puguis llegir.

Els sistemes RSS tenen molts avantatges, entre els quals cal destacar, que et permeten mantenir-te informat amb un important estalvi en temps.

Si hi ha diverses pàgines web que t'interessen que van actualitzant els seus continguts i t'agradaria mantenir-te informat, un lector RSS t'estalviarà molt de temps. Gràcies al RSS, no hauràs de visitar cadascuna de les pàgines web que t'interessen per veure si han afegit o no algun article que et pugui interessar. Aquestes pàgines t'informaran (a través del teu lector d'RSS com per exemple ''NETVIBES''). Quan entris al teu lector RSS , estaràs automàticament informat sobre totes les novetats que s'han produït en totes les pàgines web que has donat d'alta ja que apareixeran en allà.

Com subscriures a la feed d'una pàgina web o bloc?

Si et trobes navegant i trobes un bloc que és del teu interès, podràs afegir-lo al vostre escriptori ( Per exemple ''Netvibes'') directament des del bloc.

El primer que hauràs de fer és comprovar que la pàgina web o bloc ofereix el servei RSS. Per això, només cal localitzar la icona que identifica les RSS. 
Icona RSS

Amb la icona ja identificat, hauràs de fer un clic sobre el mateix. Aquest clic us portarà a una nova pantalla o s'obriran unes pestanyes, en les quals hauremn d'escollir a quins lectors RSS anem a afegir la pàgina web, en el meu cas al lector ''Netvibes''. 

I així de fàcil és incloure una pàgina web o blog al teu lector.

Espero que us hagi servit per a coneixer una mica més les RSS i que us hagi ajudat per a començar a utilitzar-ho.

dimecres, 9 d’octubre del 2013

Web 2.0

A classe de Gtic, hem tractat les webs 2.0 i us preguntareu, què són? Doncs bé, a continuació us informaré una mica sobre aquestes web. 

Les web 2.0, són aquelles amb les quals el propietaris de la web, comparteixen la seva informació amb els lectors de la pàgina, és a dir, interactuan amb el seu públic. D'aquesta manera tothom que sigui lector d'aquests tipus de pàgines, podrà obtenir, modificar i empraar aquesta informació sempre i quan s'esmenti a l'autor. Alguns exemples de web 2.0 serien comunitats basades en web com els blocs i les wikis.

El concepte web 2.0 va ser creat per O'Reilly Media que és una empresa editorial dels Estats Units dedicada principalment a la publicació de llibres relacionats amb la programació informàtica.
Va proposar aquest concepte ja que volia referir-se a la segona generació de les webs que es basan en comunitats i en serveis d'allotjament que faciliten la col·laboració i el fet de compartir entre usuaris fotografies, textos i vincles amb altres llocs Web. Alguns exemples molt clars són ''You Tube'' i ''Flickr''

En definitiva, quan esmentem el terme Web 2.0 ens referim a un conjunt d'aplicacions i pàgines d'internet que utilitzen la creació col·lectiva i la intercreativitat per proporcionar serveis interactius en xarxa.

dijous, 3 d’octubre del 2013

Treballem amb Youtube

Aquí us deixo un vídeo d'una petita història que hem realitzat per a treballar amb YouTube.
A partir de diferents escenes gravades i d'estar modificant-les mitjançant el programa de YouTube hem aconseguit aquest vídeo, vam haver de grabar les escenes i un cop grabades vam fer les modificacions retallan i afegin música.

Espero que us agradi el resultat final.



    



dimarts, 1 d’octubre del 2013

Llenguatge i llengua

Avui dia, tenim una idea equivocada sobre la llengua i el llenguatge, us faré entendre la diferéncia gràcies a la classe de COED i un text que he trobat a la vikipèdia on està molt clar i ben explicat.

El llenguatge és la facultat de poder comunicar els propis pensaments o sentiments a un receptor o interlocutor mitjançant un sistema o codi determinat de signes interpretable per a ell. Es per aixó que el llenguatge té un caracter individual i per altre banda un de social.

Per tant el llenguatge és una forma de comunicar-se i expressar-se que pot manifestar-se de diferents maneres a traves de l'art, la música, la dança, el dibuix, l'escultura...kdkdj


En canvi, una llengua o idioma n'és una representació particular no artística. En matemàtiques i informàtica s'utilitzen també llenguatges formals pràctics, com la lògica o algun llenguatge de programació.

Algunes de les característiques del llengatge humà són:

1. La possibilitat d'establir comunicació.

2. La més evident és potser la capacitat de referir-se a realitats allunyades en el temps i l'espai del moment comunicatiu o fins i a tot de referir-se a realitats no existents. 

3. No està lligada a cap òrgan o necessitat concreta, sinó que hi intervenen molts factors. Per aquest motiu hi ha tanta varietat de missatges possibles.

Segons les funcions del llenguatge, predomina l'ús del llenguatge escrit en les funcions referencials i poètiques, mentre que emprem, predominantment, el llenguatge oral en les funcions conatives i fàtiques.

Per que tingueu unes idees ben clares i separades sobre el llenguatge oral i escrit us presento aquestes característiques de cadascun:

Elements característics del llenguatge oral
  • Presència d'elements prosòdics (entonació, accent, pausa,...)
  • Presència d'elements paralingüístics (qualitat de la veu, ritme, to, intensitat...)
  • Presència d'elements extralingüístics (cinèsics - postura-, proxèmics - distancia-)
  • Presència d'elements fàctics o elelements retroalimentadors del canal (feedback)
  • Presència de Díptics (o senyalitzadors) (pronoms personals, adverbis de lloc i temps, amb la possibilitat de substituir-los per gesticulacions, donada la presència d'elements extralingüístics)
  • Indicadors de planificació "en línia" del discurs i de l'adaptació d'aquest a la reacció de l'interlocutor


Elements característics del llenguatge escrit
  • Presència de recursos gràfics (entre cometes, subratllat,...)
  • Presentació estructurada del text
  • Major complexitat en la construcció sintàctica (subordinació, frases més llargues que en la llengua oral)
  • Major elaboració del discurs (presència de marcadors de relacions entre frases, connectors lògics, organitzadors retòrics d'aquest,...)
  • Organització del discurs en termes de subjecte+predicat
  • Major densitat de la informació
  • Elements lèxics plens

Espero que us serveixi aquesta informació per tenir una mica més clares les idees.